torsdag 17 april 2014

Sättningens vedermödor

Eller lagen om alltings jävlighet.

Som att ett tryckeri inte kan trycka en publikation med ett omslag i svart plast.

"Nej tyvärr det går inte. Vi har bara tejprygg....Guldbokstäver? Nej det gör vi inte."

Rösten i andra änden blir tyst ett tag innan den fortsätter:

"Guldbokstäver?! På ryggen?!Varför måste det vara det då?"

Jag har lust att skrika:

"Därför! Därför att det ska vara så! Bara därför!"

Men det gör jag inte. Jag lägger på och svär efter samtalet i stället.


Sen, när jag äntligen fått tag i ett tryckeri på andra sidan Nordsjön som kan trycka i svart plast med guldbokstäver, så hänger sig filen.

Eller den hänger sig inte, den tvärvägrar.

"2 % uploaded."


Jag skulle även kunna berätta för er vad som händer när man måste ändra från 3,0 cm vänstermarginal till 4,0 cm.

Just det, alla innehållsförteckningar, figurförteckningar och tabellförteckningar upphör med ett enda klick att stämma.

5.3.2 Cultural layers.............................128

Nej! För på sidan 128 finns inte alls kapitel 5.3.2 Cultural layers utan 5.2.4 Monumentality

Inte heller finns Figure 6.2 på sidan 198 som sig bör, utan på någon helt annan sida.

ARGH!

Men skam den som ger sig! Packar helt sonika ned datorn i handbagaget.

Vem vet, kanske är filen färdiguppladdad om sisådär två veckor!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar