onsdag 5 mars 2014

Böcker som räddar liv

Det finns böcker som bokstavligen har räddat liv. För min del är det:

Elyne Mitchell med böckerna om Windy (The Silver Brumby). Jag var elva år och min pappa hade kört ihjäl sig. 

Då behövs en parallell värld där en vit unghingst kommer galopperandes över prärien, tar över flocken, leder den till  rätt platser, finner vattenhålen och utkämpar de strider som faktiskt går att vinna. 






Jonas Gardell med Mormor gråter och andra texter "Jag gav mig själv fem år. Om jag inte mådde bättre inom fem år skulle jag få ta mitt liv." 

Jonas löfte var ett bra löfte.






Bruno K Öijer med c/o NIGHT och Giljotin.Det var Bruno och jag. 
Lika svartklädda.






Margit Sandemo med Sagan om Isfolket. För att hon, genom 47 böcker, visade på att det går att skriva böcker som man själv vill, som visar att berättelserna, liksom personer, får ta plats oavsett om de passar in eller inte.  


Bild från Sagan om Isfolket.se



När det gäller böcker som räddar liv är det helt ointressant om de får plats i svenska akademien eller inte. 

Dessa böcker gör något som är oändligt mycket viktigare.

Tänk på det nästa gång du säger att något är skräplitteratur!


Jag är säker på att flera av er liknande erfarenhet av böcker. 
Vilka är dina?




2 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt om att det finns böcker som räddar liv. Mina är Driver dagg, faller regn med Margit Söderholm, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, En man som heter Ove och som liten läste jag alla Kulla-Gullaböcker och drömde mig bort till en bättre och framför allt enklare värld på ett vis men svår på ett annat. Ja listan kan göras lång, de här var de jag kom på nu. Men Driver dagg, faller regn är min topp topp bok som jag har läst många många gånger, när livet känns svårt.

    SvaraRadera
  2. Driver dagg ska jag genast läsa.
    Kulla-Gulla plöjde jag också som barn. Fantastiskt berättad historia.

    SvaraRadera